Heb je je ooit afgevraagd waarom een heerlijk etentje op een toplocatie toch kan uitmonden in een teleurstelling? Het antwoord ligt misschien wel vlak voor je neus, of eerder … je oren: het Lombard-effect.
Het Lombard-effect verwijst naar het fenomeen waarbij sprekers automatisch hun stemvolume verhogen wanneer ze zich in een lawaaierige omgeving bevinden.
It is I … Lombard!
Nee, niet heus. Lombard is geen personnage uit een Britse eighties komedieserie, wel een ontdekking van de Franse arts Étienne Lombard. Het Lombard-effect verwijst naar het fenomeen waarbij sprekers automatisch hun stemvolume verhogen wanneer ze zich in een lawaaierige omgeving bevinden. Onze drang om te communiceren zit diep in ons dierlijk instinct. Vaak zonder dat we het beseffen, zullen we er alles aan doen om gehoord te worden, zelfs al kost het ons een schorre stem en tuitende oren de volgende ochtend.
Niet enkel bij mensen, maar ook bij vogels en zeezoogdieren wordt het Lombard-effect waargenomen, bijvoorbeeld in drukke vogelkolonies of lawaaierige onderwateromgevingen. It’s not you, it’s nature.
Iedereen pineut: klanten, personeel en uitbater
Stel je voor: je zit in een druk restaurant met vrienden of familie, en je wilt gezellig bijpraten. Maar door het overweldigende lawaai om je heen is een normaal gesprek bijna onmogelijk. Voor klanten kan een lawaaierige omgeving het plezier van een avondje uit aanzienlijk verminderen. Het maakt niet uit hoe lekker het eten is, als je niet kunt bijbabbelen, wil je misschien zelfs eerder vertrekken dan het dessert te bestellen.
Maar niet alleen klanten worden beïnvloed. Ook het personeel in de horeca ondervindt schadelijke gevolgen van werken in een lawaaierige omgeving. In fabrieken zijn er grenzen aan het maximale geluidsniveau om de veiligheid van medewerkers te waarborgen. Waarom zou dat in de horeca anders moeten zijn? Bovendien buigen medewerkers vaak ver voorover om bestellingen correct te verstaan, wat rugklachten kan veroorzaken.
En laten we de uitbaters niet vergeten. In een lawaaierige zaak neemt het aantal verkeerde bestellingen toe. Foute bestellingen zijn niet alleen een kostbare zaak, maar ook een bron van frustratie voor zowel het personeel als de klanten. Bovendien zullen bezoekers er sneller voor kiezen om elders, waar het makkelijker praten is, hun laatste glas te drinken. Dit alles simpelweg omdat er te veel nagalm in de zaak is.
De oplossing : geluidsabsorptie voor een aangename sfeer
Gelukkig is er een eenvoudige manier om dit probleem aan te pakken: het toevoegen van voldoende absorberende materialen aan het interieur. En nee, dit betekent niet dat je gedoemd bent om je zorgvuldig ontworpen interieur te verpesten met tientallen opzichtige panelen. De vraag naar akoestiek is de laatste jaren zo gegroeid dat er talloze stijlvolle oplossingen beschikbaar zijn op de markt. Denk aan akoestisch behang uit vilt, akoestisch pleisterwerk in het gebroken wit van jouw voorkeur, spanwanden en spanplafonds met of zonder custom design, spuitplafonds in gladde of ruwe uitvoering voor die industriële vibe, een loft-setting met geluidsabsorberend metselwerk, groene plant- en mosmuren voor een urban binnentuin, houtkern materialen met een Scandinavische look, en nog zoveel meer. Bovendien kunnen verlichting, branddetectie en andere technische voorzieningen worden geïntegreerd in bijna elke oplossing.
“Hoeveel?” – De meest gestelde vraag beantwoord
Nu vraag je je vast af: hoeveel absorptie heb je nodig én wat zijn de kosten? Over het algemeen wordt als vuistregel gesteld dat bij normale plafondhoogtes tussen 2 en 3 meter, 1 vierkante meter absorptie per vierkante meter vloeroppervlak in de ruimte voldoende is. Bij hogere plafonds kun je eerder denken aan 1,5 vierkante meter absorptie. Wat betreft de kosten, de meest budgetvriendelijke oplossingen, zoals sobere panelen in wit, grijs of zwart, beginnen bij ongeveer 50 euro per vierkante meter exclusief btw. Voor meer designoplossingen kan de prijs oplopen tot 400 euro per vierkante meter. Kortom, er zijn oplossingen voor een breed scala aan budgetten. Voor elk probleem is er een oplossing en voor elke vraag is er een antwoord.
Make your avondje-uit great again
Dus laten we de avondjes uit weer gezellig maken. Investeer in geluidsabsorptie en creëer een aangename sfeer waarin iedereen kan genieten van heerlijk eten en boeiende gesprekken.