Zowat elke audio studio die ik tegenkom gaat gebukt onder hetzelfde probleem: die verdomde lage tonen. We weten allemaal dat ze lastig kunnen zijn, maar oh zo essentieel voor die diepe resonantie in je mix. Een echte liefde-haat verhouding. Dus, hoe gaan we dat grollende varkentje wassen?
8 adviezen om het bas-monster in jouw studio te temmen
Room modes: méér dan een luid/stil verhaal
Elke kamer is een klankkast. Het vervormt geluid, maakt het soms luider, soms stiller, rekt het uit en krimpt het in. Dit is het gevolg van resonanties, beter gekend als room modes. Het is niet simpelweg dat bepaalde noten harder of zachter klinken in je ruimte; de aanslag en het verval (Attack en Release) van de noten worden er ook door beïnvloed. Probeer zo maar eens een basdrum of synth arpeggiator af te regelen. pfffft.
Benieuwd hoe jouw setup scoort qua articulatie? Doe de online MATT test.
Speakertje, speakertje aan de wand
Je speakers in de muur bouwen, ooit overwogen? Het klinkt rigoureus, maar het kan een wereld van verschil maken tegen SBIR (Speaker Boundary Interference Response). Om de absolute top-notch te bereiken is het een must. Als dat niet haalbaar is, kun je opteren voor aparte baskasten. Door de laagste frequenties aan zelfstandige drivers uit te besteden kunnen deze optimaal geplaatst worden in de ruimte, zonder afbreuk te doen van je stereobeeld.
Grote speakers voor krachtige bas
Laten we eerlijk zijn, je moet eerst zeker weten dat je speakers überhaupt die lage tonen kunnen laten horen. Onze oren zijn veel minder gevoelig voor die frequenties, dus je speakers moeten flink wat kracht hebben om ze hoorbaar te maken. Het volume van de speaker (lengte, breedte, hoogte) en de diameter van de drivers geeft je een eerste visuele clue.
Eerst luisteren, dan meten (dan terug luisteren)
Metingen zijn je beste vriend, maar je oren zijn je soulmate. Voordat je allerlei cijfers en grafieken induikt, luister eerst heel kritisch naar je geluid. Data en grafieken kunnen hypnotiserend werken en voor je ’t weet ben je verdwaald in de informatie. Rond ook altijd af met een luistersessie. Klinkt het niet beter, dan is het simpelweg niet beter.
Diffusion confusion
Vergeet diffusers als je de bas wil temmen. Daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt. Ga in plaats daarvan voor goede absorptiematerialen en zet je speakers strategisch neer. Zo haal je het maximum uit de ruimte die je hebt.
De enige uitzondering die ik kan is Blackbird Studio C.
Dikker is beter
Als we het hebben over poreuze absorptiematerialen zoals rotswol, dan geldt: hoe dikker, hoe beter. Zorg voor minimaal 200 mm als je ook maar enige impact wilt hebben op die lage tonen. En plaats ze in grote hoeveelheden. Als vuistregel hanteer ik zelf het vloeroppervlak van de ruimte als referentie voor hoeveel vierkante meter absorberend oppervlak nodig is voor aanvaardbare articulatie.
Bas valt niet te ’trappen’
Lage frequenties gaan overal rond en dwars doorheen. De term ‘bass trap’ is een misleidend overblijfsel uit ver vervlogen tijden, toen studio design nog giswerk was. Het is enkel nuttig als zoekterm online, maar houdt verder geen steek. Er is geen magic bullet paneel dat in z’n eentje dit wild beest kan temmen.
Trust no one
Als je aan de slag gaat met je ruimte, zorg dan dat je goed geïnformeerd bent. Lees boeken, meer dan één. Online is bijna alles copy paste en alles is een magische hack geworden. Zever. Gezever! En ja, grill de experts, inclusief mij! Echte informatie staat zijn mannetje.Heeft iemand de grill-test doorstaan, volg dan ook zijn of haar advies. Rekenen op gezond verstand blijkt in de akoestische praktijk, tja … onverstandig.
Wil jij jouw studio optillen naar het volgende niveau? Let’s talk about it. Een eerste gesprek is sowieso kosteloos.